Desain Pembelajaran PMRI: Gantungan Baju untuk Membandingkan Berat Dua Benda

large-mahoni_gantungan-bajukali ini saya akan berbagi bagaimana mengajarkan materi melakukan pengukuran dan  membandingkan berat dua benda dengan satuan tidak baku dan baku dengan menggunakan pendekatan PMRI atau RME. berikut saya lampirkan laporan, LKS dan RPP dari desain yang telah kami ujicobakan di MIN 1 Palembang. Semoga bermanfaat.

Cuplikan Laporan (versi bahasa Indonesia)

Desain Pembelajaran PMRI Keempat: Gantungan Baju untuk Membandingkan Berat Dua Benda

Achmad Dhany Fachrudin1

Ummy Salmah2, dan Sitti Busyrah3 

International Master Program on Mathematics Education (IMPoME 2012)

email: dh4nyy@gmail.com, ummysalmah@ymail.com, sittibusyrah@yahoo.co.id

 I.       Pendahuluan

Salah satu prinsip dalam pembelajaran matematika adalah siswa diarahkan untuk benar-benar dapat memahami konsep yang diajarkan. Untuk dapat memahami konsep matematika yang diajarkan, suatu pengetahuan atau konsep matematika tersebut harus bermakna bagi siswa. Suatu pengetahuan akan menjadi bermakna bagi siswa jika proses belajar melibatkan masalah realistik atau dilaksanakan dalam dan dengan menggunakan konteks (Wijaya, 2008). Oleh karena itu dalam pembelajaran kita tidak dapat menempatkan matematika sebagai objek yang terpisah dari realita yang mudah dipahami oleh siswa. Hal tersebut membuat pembelajaran matematika menjadi kurang bermakna dan mudah dilupakan oleh siswa. Salah satu cara yang dapat digunakan agar pembelajaran matematika menjadi lebih bermakna adalah dengan menempatkan matematika itu sendiri sebagai bagian dari pengalaman hidup siswa (Wijaya, 2008).

Untuk mendukung terlaksananya pembelajaran matematika yang bermakna tersebut diperlukan suatu pendekatan pembelajaran yang memungkinkan terjadinya kaitan antara pengalaman hidup siswa dengan pembelajaran matematika, salah satunya yaitu pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). PMRI merupakan suatu pendekatan yang diadaptasi dari pendidikan matematika realistik (Realistic Mathematics Education) yang telah dikembangkan di Belanda yang menekankan pada kebermaknaan suatu konsep matematika untuk siswa itu sendiri melalui penggunaan konteks atau permasalahan realistic. Hal tersebut yang mendasari peneliti untuk mendesain suatu pembelajaran pada jenjang sekolah dasar (SD) dengan menggunakan pendekatan PMRI.

selengkapnya Download laporan Indo version

Cuplikan Laporan (versi bahasa Inggris)

Forth design of RME: Comparing The Weight of Two Objects by Using a Hanger

Achmad Dhany Fachrudin1

Ummy Salmah2, dan Sitti Busyrah3

International Master Program on Mathematics Education (IMPoME 2012)

email: dh4nyy@gmail.com, ummysalmah@ymail.com, sittibusyrah@yahoo.co.id

  1. Introduction

One of the principles of mathematics education is pupils can truly understand the concepts being taught. To be able to understand the math concepts, a knowledge or mathematical concepts must be meaningful for the pupils. A knowledge will be meaningful for pupils if the learning process involves realistic problems or are implemented in and by using the context (Wijaya, 2008). Therefore, in the teaching and learning process we could not put mathematics as an object that detached from reality which is easily understood by pupils. It makes learning math becomes less meaningful and easily forgotten by pupils. One of the ways that you can use to make learning maths becomes even more meaningful is by putting mathematic as a part of the student life experience (Wijaya, 2008).

To support the implementation of a meaningful mathematics learning we need an approach that allows the connection between pupils’ life experiences with the learning of mathematics, one of these is Indonesia Realistic Mathematics Education (IRME). IRME is an approach adapted from Realistic Mathematics Education (RME) that have been developed in the Netherlands which emphasize on the meaningfulness of a mathematical concepts to pupils itself through the use of context or realistic problem. this encourage researchers to design a learning at the elementary school level using IRME approach.

The material selected by the researchers on the development of instructional design with IRME approach this time is a measurement with a sub material comparing the weight of two objects with a nonstandard and standard unit. The learning design will be applied for grade 2 pupils of Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Palembang. Here a researcher uses a variety of realistic problems such as weight measurements made by the traders in the market or store and body’s weight measurement as a starting point for developing the mathematical ideas and concepts. While, the tools media used are various objects that will measure the weight by using hand and cloth’s hanger as a non standard measuring instrument, and home scales as a standard measuring instrument.

Further, the process of the researchers with teachers to design, implement learning on learning in the classroom as well as a retrospective analysis of how researchers will be described in the instructional design below.

to read the rest of this report Download report Comparing The Weight of Two Objects by Using a Hanger

LKS dan RPP

Download LKS

Download RPP

semoga bermanfaat.

 

baca juga

  1. Masalah Triplek: Alternatif pembelajaran Pemecahan Masalah untuk Siswa Sekolah Dasar (2) dan Langkah Pemecahannya
  2. Membangun konsep pengukuran sudut dengan menggunakan model pizza (untuk siswa kelas 4 SD)
  3. Binatang Kertas: Alternatif Pembelajaran Pemecahan Masalah untuk Siswa Sekolah Dasar
  4. “Logika Sederhana” Pembagian Pecahan dengan Pecahan Melalui Penggunaan Konteks
  5. Download ebook Problem Solving
Categories: All PMRI, Articles, Classroom Observation, Math Education, Mathematics | Tags: , , , , | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: